8 ay önce
8 ay önce

Peyami Safa Bir Tereddütün Romanı Kitap Özeti

Kitabın Konusu

Bir yazarın iki kadın arasında evlenmek için yaşadığı tereddüt ve karmaşıklığı anlatmaktadır

Bir Tereddütün Romanı Özeti

Kitap Mualla isminde bir kızın dostu doğrulusunda tavsiye edilen bir kitabı okumasıyla başlamaktadır. Kitap Mualla’ya çok enteresan gelir ve kitap yazarıyla bir baloda karşılaşır. Yazar Mualla’yı görür görmez beğenir ve evlenme teklifinde bulunur.Mualla  bu teklif karşısında düşünmek ister ve yazardan  evlenme teklifini düşünmek için süre ister. Bu arada yazar önceden tanıştığı kendi hayranı olan Vildan ile karşılaşmıştır. Vildan yazara aşıktır ve yazarı sevdiğini evlenmek istediğini söyler. Ancak yazar Mualla’yı sevdiği için bu teklifi geri çevirmiştir. Vildan yazarı intihar etmekle tehdit etmektedir. Yazar Vildanı oyalayarak atlamaya çalışmaktadır. Bir kaç ay atlattıktan sonra yazar yine Vildan ile karşılaşır. Kendi izini ona bir vakit kaybettirmiştir. Ama bu yeni karşılaşma Vildan’daki farklılığı yazara fark ettirir. Vildan’ın, evine çağırma önerisini kabul eder. Evine gittiğinde Vildan’dan birtakım itiraflar duyar. Vildan’ın asıl isminin Vildan olmadığını ve kocasından ayrılmadığını ve bir de sevgilisi olduğunu öğrenir. Ertesi gün Vildan’ın evine gelip gerçekleri öğrenmek istediğinde ise evden taşındığını öğrenir ve Vildan ile ilgili hiçbir bilgi alamamıştır.

Peyami Safa Kimdir ?

Şair İsmail Safa’nın oğlu olan Peyami Safa 2 Nisan 1899 senesinde İstanbul’da dünyaya gelmiştir. Peyami Safa 13 yaşında yaşama atılmış ve memur olarak Posta Telgraf Nezaretinde ufak yaşta memur olarak çalışmaya başlamıştır.1914-1918 seneları arasında öğretmenlik, 1918-1916 seneları arasında gazetecilik yapan yazar, amcaları Ahmed Vefa ve Ali Kami’nin yönlendirmesi ile edebiyata başlayarak hayatını yazıları ile kazanmaya başlamıştır.

Kendi çabası ile Fransızcasını ilerleten Peyami Safa ardından öğretmenlik yapmaya başladı. 1918’de ağabeyi ile birlikte 20.Asır isimli akşam gazetesinde Asrın Hikayeleri isimli öyküler ile gazeteciliğe atıldı. Fıkralarının yanı sıra Son Telgraf, Cumhuriyet Son Havadis ve Tasvir-i Efkar gazetelerinde Romanlar da yayınlamıştır.

Para kazanma kaygısından ötürü Bedii takma adı ile Cingöz Recai isimli polisiye Roman dizisi yazmıştır. 1961 senesinde çok sevdiği oğlu Merve’nin Erzurum’da yedek subaylık yapar iken ölüm haberini alan Safa büyük sarsıntı neticesi 15 Haziran 1961 senesinde İstanbul’da beyin kanaması geçirerek hayatını kaybetmiştir.

Peyami Safa tercüme ve hikayeleri ile basına girmiş ancak hikayelerde gerçek bir başarıya ulaşamamıştır. Roman yazmak konusu ile ilgili kendini geliştirerek Türk Romanının başta gelen adları arasına girmeyi başarmıştır. Peyami Safa aynı vakitte günlük gazetelerde kaliteli ve seçkin fıkralar yazmıştır.

Son senelarına doğru kültür ve sanatımıza yaptığı en mühim hizmetler Türk Düşüncesi ve Kültür Haftası isimli dergilerde yazdığı yazıları olmuştur. Tasvîr-i Efkâr, Cumhuriyet, Milliyet, Tercüman, Son Havadis gazetelerine de yazılar yazmıştır.
İki türlü Romancılık yapan Peyami Safa ilk Roman türü halk yığınları amacıyla yazdığı Romanlardır ve bunlarda en ufak bir sanat kaygısı ve iddiasına yer vermemiştir. Sanat, edebiyat, felsefe, psikoloji, sosyoloji gibi farklı alanlarda yazdığı yazılarla çok yönlü bir yazar olmuştur. Kırk üç sene vakitsince hiç durmadan yazmış ve ilk devresinde farklı ilgi alanları içersinde sol eğilimli siyasal akımlara ilgi göstermiştir.

Ölümünden bir vakit evvelce metapsişik konulara yönelen yazar, 1949 senesinde yayınlanan son eserlerinden “Matmazel Noraliya’nın Koltuğu”nda da tıp öğrenimi yapar iken bunalıma girerek felsefeye yönelen ve neticede mistik dünya görüşünde karar kılan bir gencin hikayesini anlatmıştır.

Para kazanmak amacıyla kaleme aldığı Romanlarda dil ve anlatım, baştan savmalık, açık saçıklık dahi göze çarpmaktadır. Bu hali eskiden hesapladığı amacıyla, eserlerinde ismini vermek yerine Server Bedi takma adı ile yetinmiş ve çok sayıda Roman kaleme almıştır.

Dokuzuncu Hariciye Koğuşu, Matmazel Noraliya’nın Koltuğu ve Yalnızız gibi psikolojik türdeki eserleriyle Cumhuriyet devresi Türk edebiyatında ön plana çıkmıştır.

Kendini Türk edebiyatına mal eden Romanlarında ise ciddi bir özen ve ağırbaşlılık yer almaktadır. Türkçenin üslup ustaları arasında hak ettiği yeri almıştır.

Yazdığı Romanları yalnızca vakit geçirmek ve okuma aracı olmaktan çıkartıp düşünme ve kendisine gelme aracı olmasını amaçlamıştır. İnsanın iç ve dış dünyasını tarif etmeye çalışan Peyami Safa son Romanlarında metafizik konularda durma eğilimi göstermiştir.

Kitapları

Gençliğimiz, Şimşek , Sözde Kızlar,Mahşer,Bir Akşamdı, Süngülerin Gölgesinde,Bir Genç Kız Kalbinin Cürmü, Canan,Dokuzuncu Hariciye Koğuşu,Fatih-Harbiye,Atilla,Bir Tereddüdün Romanı,Matmazel Noralya’nın Koltuğu,Yalnızız ,Biz İnsanlar  isimli kitapları yer almaktadır.

Paylaşın